نیرابلاگسیستم های نهفته

LabVIEW چیست؟

نام LabVIEW  کوتاه شده عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench می باشد .LabVIEW توسط National Instruments به عنوان محیطی که برای طراحی سیستم های گرافیکی استفاده می شود، توسعه و تولید شده است.

این نرم فزار یک زبان برنامه نویسی بصری است  که توسط National Instruments به عنوان یک میز کار برای کنترل ابزار دقیق توسعه داده شده است. البته، کاربردهای آن فراتر از ابزار دقیق آزمایشی است و در حوزه طراحی و عملیات سیستم گسترش یافته است.

LabVIEW  یک زبان ساختار یافته گرافیکی است که گاهی اوقات به عنوان “G” شناخته می شود البته نباید با G-Code اشتباه گرفته شود.

تاریخچه LabVIEW

LabVIEW برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ به عنوان ابزاری برای دانشمندان و مهندسان به منظور تسهیل اندازه گیری های خودکار راه اندازی شد .  هدف از این نرم افزار این بود که ابزاری مشابه با صفحات گسترده که تحلیلگران مالی از آن استفاده میکنند را برای دانشمندان و مهندسان ایجاد کنند.

جف کودووسکی از نشنال اینسترومنتز که ایده اولیه را مطرح کرد و آن را توسعه داد، می‌گوید: «ما به دنبال ایجاد یک زبان نبودیم، اما این کاری بود که انجام دادیم زیرا به این سطح از انعطاف‌پذیری و کنترل نیاز داشتیم.

علاوه بر این، Kodowsky  از یک مک اولیه اپل استفاده می کرد که بیش از هر سیستم محاسباتی دیگری از گرافیک استفاده می کرد. کودوسکی می‌خواست از این قابلیت برای فعال کردن برنامه‌ریزی سریع‌تر کنترل ابزارها استفاده کند.

LabVIEW چیست؟

LabVIEW از یک رابط گرافیکی استفاده می کند که عناصر مختلف را قادر می سازد تا برای ارائه جریان مورد نیاز به یکدیگر متصل شوند.

LabVIEW اساساً محیطی است که برنامه نویسی در G را امکان پذیر می کند – G  یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است که توسط National Instruments ایجاد شده است که در ابتدا برای برقراری ارتباط از طریق GPIB توسعه یافته بود، اما از آن زمان به طور قابل توجهی به روز شده است. امروزه، G را می توان برای برنامه های آزمایشی خودکار، جمع آوری داده های عمومی، برنامه نویسی FPGA و … استفاده کرد. .

LabVIEW اساساً رابط کاربری برای G است. با این حال همانطور که نرم افزار توسعه یافته است، اصطلاح LabVIEW اکنون مترادف با زبان G است.. LabVIEW همچنین امکانات دیگری از جمله اشکال زدایی، چند رشته ای خودکار، رابط کاربری برنامه، مدیریت سخت افزار و رابط برای طراحی سیستم را فراهم می کند.

به این ترتیب،  LabVIEW به عنوان یک پورتال برای انواع امکانات عمل می کند، آنها را تحت یک عنصر واحد قرار می دهد که مدیریت آن آسان است. LabVIEW روی پلتفرم‌های Windows، OS X (Apple) و Linux اجرا می‌شود و برای اکثر سیستم‌های محاسباتی مناسب است.

مفاهیم کلیدی LabVIEW

در LabVIEW چندین عنصر و مفاهیم کلیدی برای قالب و عملکرد محیط وجود دارد. این شامل:

  • محیط LabVIEW: محیط LabVIEW از مدیر LabVIEW VI (کاوشگر پروژه)، ابزارهای برنامه نویسی، ویژگی های اشکال زدایی، الگوها و نمونه های آماده ساخته شده و یک رابط کاربری آسان برای درایورهای سخت افزار تشکیل شده است.
  • LabVIEW VIs: یک “ابزار مجازی” است که امکان ساخت یک رابط کاربری را فراهم می کند و حاوی کد برنامه نویسی است.
  • برنامه نویسی LabVIEW G: این زبان برنامه نویسی گرافیکی است که در آن الگوریتم های تابعی با استفاده از تکنیک های “کشیدن و رها کردن” ساخته می شوند.
  • جریان داده LabVIEW: مفهوم اصلی است که ترتیب اجرای برنامه را تعیین می کند.

labview

برنامه های کاربردی LabVIEW

LabVIEW یک پلتفرم قدرتمند برای انجام طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی مختلف فراهم می کند.  در ابتدا با هدف ایجاد محیطی برای مدیریت برنامه نویسی آزمایشی، LabVIEW را پایه گذاری کردند اما به مرور تعداد برنامه های کاربردی که می توان با آن انجام داد به طور قابل توجهی گسترش یافت. این زبان از یک زبان مدیریت آزمون گرافیکی به یک محیط طراحی سیستم گرافیکی تبدیل شده است.

درنتیجه می توان گفت  از LabVIEW میتوان برای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی جالب و متنوع استفاده کرد. نه تنها می توان از آن برای کنترل تجهیزات و انواع برنامه های کاربردی جمع آوری داده ها (از جمله شبیه سازی توسعه خودرو در جایی که نظارت کلان داده انجام می شود) در عرصه طراحی سیستم کاربرد دارد، استفاده کرد. برای توسعه پروژه ها از مدارهای RF تا تجهیزات زیست پزشکی، فناوری سبز و بسیاری موارد دیگر.

مزایا / معایب LabVIEW

LabVIEW مانند هر محصول یا پلتفرمی مزایا و معایب خود را دارد. این موارد باید قبل از شروع استفاده به دقت در نظر گرفته شوند.

مزایای LabVIEW

  • رابط گرافیکی انعطاف پذیر و ساده برای استفاده است. اکثر مهندسان و دانشمندان می توانند به سرعت استفاده از آن را یاد بگیرند.
  • LabVIEW یک پلت فرم جهانی برای کاربردهای متعدد در زمینه های مختلف فراهم می کند.
  • LabVIEW را می توان با سخت افزار شخص ثالث استفاده کرد: می توان آن را با C/C++، VB، Fortran و غیره وصل کرد.
  • اتصال آسان به بسیاری از موارد سخت افزاری مانند جمع آوری داده ها و محصولات تجهیزات تست.
  • دارای پشتیبانی عالی از مشتری و یک انجمن بزرگ انجمن فعال است.

معایب LabVIEW

  • LabVIEW منبع تک است و برخی از شرکت‌ها ممکن است دوست نداشته باشند از محصولی استفاده کنند که منبع تک است و توسط صنعت استاندارد نشده است.
  • هزینه مالکیت – اگرچه مطابق با بسیاری از محصولات صنعتی دیگر با ماهیت مشابه است، اما هزینه آن باید قبل از معرفی در نظر گرفته شود.
  • برای کسانی که بیشتر به برنامه نویسی متنی عادت دارند، برنامه نویسی گرافیکی می تواند کمی زمان برای آشنایی داشته باشد.

مانند هر محصول دیگری، LabVIEW دارای معایبی است، اما بسیاری از کسانی که از آن استفاده می کنند، آن را بسیار موثر می دانند. با توجه به این موضوع، LabVIEW باید قبل از معرفی به دقت ارزیابی شود.

برای شرکت در دوره های حضوری نرم افزار LabVIEW مرکز آموزش نیراسیستم اینجا کلیک کنید. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا