نیرانما

وبینار آشنایی با نرم افزار LabVIEW

با توجه به کاربرد گسترده نرم افزار LabVIEW در صنعت، و نیاز افراد به آشنایی و تسلط بر این نرم افزار مجموعه نیراسیستم اقدام به برگزاری وبینار آشنایی با نرم افزار LabVIEW کرد. در این وبینار مدرس دوره، مهندس زیوریان به اختصار درمورد کاربردهای این نرم افزار در حوزه های مختلف اشاره میکنند و یک پروژه کاربردی در این نرم افزار اجرا میکنند. اگر علاقمند به یادگیری این نرم افزار هستید، با تماشای این وبینار دید وسیع تری در این زمینه پیدا خواهید کرد.

تاریخچه نرم افزار LabVIEW: 

در اوایل دهه ۱۹۷۰ ،جیمز تراچارد، جف کودوسکی و بیل نوولین بعنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی نیروی دریایی امریکا تصمیم گرفتند محصولی تولید کنند که کار داده برداری و انتقال اطلاعات به کامپیوتر را با سهولت بیشتری انجام دهد. این تیم با تاسیس شرکت National Instrument اقدام به تولید اولین بردهای GPIB نمودند.

در سال ۱۹۸۳ ،Instrument National به یک نقطه عطف سازمانی رسید. در این سال NI اولین بورد GPIB خود را برای اتصال تجهیزات به رایانه های IBM توسعه داد. با ورود کامپیوترهای Macintosh که از واسط های گرافیکی بهره می بردند، این شرکت احساس آمادگی کرد تا با استفاده از رابط های گرافیکی این کامپیوتر ها محصوالت خود را توسعه دهد.

تالش های تیم تحقیقاتی این شرکت بعدها منجر به تولید محصول شاخص NI ،یعنی پلتفرم توسعه گرافیکی با نام لب ویو LabVIEW برای رایانه های Macintosh شد. این نرم افزار به مهندسان این امکان را می دهد تا به جای تایپ کردن کد مبتنی بر متن، از طریق “سیم کشی”آیکون ها برنامه نویسی کنند.

حوزه فعالیت:

  • ساخت تجهیزات و کارت های نمونه برداری DAQ
  • اتوماسیون و کنترل
  • رباتیک
  • الکترونیک و ابزار دقیق
  • ساخت تجهیزات تست و آموزش

نام LabVIEW کوتاه شده عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench یک محیط برنامه نویسی است که به کمک آن قادر خواهید بود تا برنامه ی مورد نظر را به صورت گرافیکی ایجاد نمایید.

با LabVIEW می توان برنامه خود را همانطور که فکر می کنیم با استفاده از ابزار گرافیکی پیاده کنیم!

مروری بر امکانات و ویژگی های نرم افزار LabVIEW

۱.امکان برنامه نویسی به صورت گرافیکی

پشتیبانی از زبان برنامه نویسی گرافیکی و بلوک دیاگرامی

۲.امکان برنامه نویسی موازی

ایجاد حلقه های اجرایی که میتوانند به موازات هم اجرا شوند.

۳.کتابخانه های کامل

مجهز به امکانات و کتابخانه های یکپارچه برای تمامی کاربردها

۴.یکپارچه سازی

مدیریت طراحی تمامی نیازهای کاربردی در یک نرم افزار و محیط واحد

۵.پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف

امکان تبدیل کدها برای پلتفرم های مختلف

۶.پیاده سازی در سخت افزارهای مختلف

امکان گسترش طراحی به خارج از کامپیوتر و بر روی سیستم های Embedded

۷.امکان ارتباط با دنیای خارج

پشتیبانی از انواع سخت افزار موجود و توسعه درگاه های ارتباطی کامپیوتر

کاربرد های LabVIEW در سیستم های نهفته

  Control And Monitoring:

یکی از رایج ترین کاربردهای LabVIEW استفاده به عنوان نرم افزار کنترل و مانیتورینگ است. این کاربرد هم میتواند در زمینه اتوماسیون صنعتی و هم در زمینه کنترل و مانیتورینگ سیستم های نهفته تعریف شود. منظور از کنترل در این کاربرد تنها کنترل در حالت Manual می باشد و کنترل Automatic هیچگاه نباید در بخش نرم افزار پیاده سازی شود.

Simulation of Algorithms:

کاربرد دیگر نرم افزار LabVIEW استفاده به عنوان پلتفرمی برای تست و شبیه سازی الگوریتم ها می باشد. با توجه به Toolkit های فراوان و قابلیت های مختلف و قدرتمند این نرم افزار، این امکان وجود دارد که مهندسان و طراحان سیستم ها الگوریتم های طرح خود را قبل از پیاده سازی در این نرم افزار شبیه سازی نمایند.

Debug ,Test And Validation:

مهمترین کاربرد نرم افزار LabVIEW و هدف اصلی از طراحی آن، استفاده به عنوان محیطی برای تست، عیب یابی و صحه گذاری عملکرد سیستم های بزرگ می باشد. در حقیقت در پروژه های صنعتی بزرگ که درسترسی به Plant واقعی در زمان طراحی امکانپذیر نمی باشد، برای تست عملکرد سیستم کنترل یک Stand تست به عنوان شبیه ساز فرآیند اصلی ساخته می شود تا عملکرد Plant واقعی را شبیه سازی نماید. با این کار عملکرد طرح اصلی را بر روی این سیستم شبیه ساز مورد ارزیابی قرار میدهند.

Archiving Data:

کاربرد با توجه به قابلیت های نرم افزار LabVIEW در زمینه ثبت و ذخیره سازی اطالعات و ایجاد انواع پایگاه داده های مختلف، می توان از این نرم افزار به منظور آرشیو کردن اطالعات سیستم استفاده نمود.

Code Developing ( Embedded Module):

یکی از جدیدترین Toolkit های نرم افزار LabVIEW ابزار Module Embedded می باشد که به طراحان سیستم های نهفته اجازه می دهد برای انواع سیستم های نهفته از جمله ARM و FPGA به صورت گرافیکی در محیط LabVIEW برنامه نویسی کنند و خروجی مورد نظر خود را برای پلتفرم مربوطه تولید نمایند. از آنجایی که LabVIEW امکان برنامه نویسی به صورت موازی را فراهم می کند این کاربرد برای برنامه نویسان FPGA بسیار جذاب می باشد.

بیشتر بخوانید: LabVIEW چیست؟

پروتکل های ارتباطی پشتیبانی شده در نرم افزار

LabVIEW قابلیت پشتیبانی از اکثر پروتکل های ارتباطی رایج از جمله پروتکل سریال (UART) ، SPI، I2C، MODBUS، Ethernet ، PROFINET، PROFIBUS و پروتکل های سیستم های نهفته و صنعتی را دارد. برخی از این پروتکل ها در حوزه سیستم های نهفته نرم افزار LabVIEW  و برخی در حوزه شبکه های صنعتی کاربرد دارد. به منظور ارتباط با هر یک از پروتکل ها سخت افزار مورد نیاز آن پروتکل نیز باید بر روی سیستم کامپیوتری تعبیه شود. بعنوان مثال برای ارتباط با پروتکل سریال وجود درگاه COM یا یک مبدل Serial-USB ضروری می باشد.

 

شرکت در دوره های حضوری نرم افزار LabVIEW

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا