سیستم های نهفتهنیرابلاگ

چرا پایتون یاد بگیریم؟

چرا پایتون یاد بگیریم؟

اول از همه به معرفی پایتون میپردازیم:
پایتون چیست؟
پایتون (Python Programming Language) یک زبان برنامه‌نویسی دارای نحو (Syntax) ساده و سطح بالا است. در عین حال، پایتون یک زبان همه منطوره (General Purpose)، <<چندپلتفرمی>> (Multi-Platform) و چندپارادایمی (Multi-Paradigm) است که از نوع داده پویا (Dynamic Data Type) پشتیبانی می‌کند. همه این ویژگی‌هایی که بیان شد، خود دلایلی خوبی برای آن هستند که چرا باید پایتون یاد گرفت:

از جمله مزایای پایتون:
– زبانی ساده و قابل درک که به اندازه دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی رقیب خود، قدرتمند باشد.
– زبانی متن‌باز که همه علاقه‌مندان بتوانند در توسعه آن مشارکت کنند.
– زبانی که کدهای آن به اندازه متن انگلیسی قابل درک و خوانا باشند.

– زبانی که برای وظایف روزانه مناسب باشد و امکان توسعه برنامه را به سرعت و در زمان کوتاه فراهم کند.
پایتون برای چه افرادی مناسب است:
-افرادی که علاقه‌مند به فراگیری مهارت برنامه‌نویسی هستند و تازه قصد دارند وارد دنیای برنامه نویسی شوند.
– برنامه‌نویسانی که علاقه‌مند به فراگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید هستند.

– فرادی که در زمینه‌های علمی گوناگون مشغول به فعالیت هستند و نیاز به استفاده از یک زبان برنامه نویسی برای انجام پیاده سازی ها مربوط به رشته خود را دارند.
– افرادی که در حوزه علم داده وهوش مصنوعی مشغول به فعالیت هستند و قصد دارند یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای این حوزه‌ها را فرابگیرند.
– کلیه افرادی که در صدد یادگیری یک مهارت خوب و درآمدزا هستند که بازار کار گسترده‌ای داشته باشد.

۱۰ دلیل اساسی یادگیری پایتون:

۱-حقوق بالا و محبوبیت:
مهندسان پایتون بالاترین دستمزد را در این صنعت دارند. متوسط حقوق یک توسعه‌دهنده پایتون در ایالات متحده آمریکا چیزی حدود ۱۱۶٫۰۲۸ دلار است.

۲-کاربرد در علوم داده:
پایتون زبان اصلی بسیار از دانشمندان علوم داده است. برای سالهای متمادی، پژوهشگران دانشگاهی و محققان خصوصی از زبان MATLAB برای تحقیقات علمی استفاده می‌کردند اما با انتشار موتورهای عددی پایتون مثل Numpy‌ و Pandas، همه چیز تغییر کرد.
پایتون با داده‌های جدولی، ماتریکسی و همینطور داده‌های‌ آماری سر و کار دارد و حتی آنها را در کتابخانه‌های مشهوری مثل Matplotlib‌ و Seaborn نمایان می‌کند.

۳-اتوماسیون و اسکریپ نویسی:

۴-سازگاری با کلان داده ها:پایتون با داده‌های بسیار زیادی کار می‌کند. این زبان از محاسبات موازی پشتیبانی می‌کند طوریکه می‌توانید از آن برای فریم‌ورک Hadoop هم استفاده کنید. در پایتون کتابخانه‌ای به نام Pydoop دارید و می‌توانید یک برنامه MapReduce در آن بنویسید و داده‌های موجود در گروه HDFS را پردازش کنید.
کتابخانه‌های دیگری مثل Dask و Pyspark برای پردازشهای بزرگ وجود دارند. بنابراین پایتون عمدتا برای کلان داده‌ها استفاده می‌شود که می‌توانید به راحتی آنها را پردازش کنید!

۵-داشتن فریم ورک های آزمایشی:
پایتون جهت اعتبارسنجی ایده‌ها یا محصولات برای شرکتهای تازه تاسیس عالی است. پایتون فریم‌ورکهای آزمایشی داخلی بسیاری دارد که امکان عیب‌یابی و روند کار بسیار سریعتری را فراهم می‌کند. ابزارها و ماژولهای زیادی مثل Selenium و Splinter وجود دارند که کارها را راحت‌تر می‌کنند.
این زبان از قابلیت تست روی چند پلتفرم و مرورگر در کنار فریم‌ورکهایی مثل PyTest وRobot Framework برخوردار است. تست کردن کاری خسته‌کننده است و پایتون نقش یک تقویت‌کننده را در این عمل ایفا می‌کند، در نتیجه هر آزمایش‌ کننده‌ای قطعا باید دنبال آن برود!

۶-کاربرد در گرافیک های کامپیوتری:
پایتون تا حد زیادی برای پروژه‌های آفلاین یا آنلاین کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. این زبان در ساخت GUI‌ و برنامه‌های دسکتاپ کاربرد دارد. از کتابخانه Tkinter برای ایجاد روشی سریع و آسان در ساخت برنامه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین در بازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد طوریکه می‌توانید منطق استفاده از یک ماژول پای‌گیم (Pygame) که روی دستگاههای اندرویدی قابل اجراست را به صورت کد در بیاورید.

۷-کاربرد در هوش مصنوعی:
هوش مصنوعی دستاورد بزرگی در دنیای فناوری است. شما می‌توانید عملا یک ماشین بسازید که از مغز انسان که قدرت تفکر، آنالیز و تصمیم‌گیری دارد، تقلید کند.
علاوه بر این کتابخانه‌هایی مثل Kerasو TensorFlow قابلیت یادگیری ماشین را هم فراهم می‌کنند.
همچنین کتابخانه‌هایی مثل openCv‌ داریم که به بینایی کامپیوتر یا تشخیص تصویر کمک می‌کند.

۸-امکان توسعه وب:
پایتون دارای مجموعه‌ای از فریم‌ورکها برای توسعه وبسایتهاست. فریم‌ورکهای پرطرفدار Django، Flask، Pylons و … هستند. این فریم‌ورکها به زبان پایتون نوشته شده‌اند و همین می‌تواند علت اصلی سرعت و ثبات بیشتر کدها باشد.

۹-قابل انتقال و قابل توسعه:
توسعه‌پذیری و قابل انتقال بودن پایتون به شما اجازه می‌دهد تا عملیات چند زبانه را به صورت یکپارچه انجام دهید. پایتون توسط اکثر سیستم عاملهای موجود از ویندوز و لینوکس گرفته تا مکینتاش، سولاریس، پلی استیشن و غیره پشتیبانی می‌شود.

۱۰-یادگیری آسان و ساده پایتون:
یادگیری پایتون بسیار ساده و راحت است. این زبان بسیار قدرتمند است و شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد،

برای تهیه دوره ویدیویی embedded python اینجا کلیک کنید.

برای یادگیری پایتون از کجا باید شروع کنیم؟

برای یادگیری این زبان برنامه نویسی نیاز به یک سری مهارت ها دارریم:
۱-جستجو کردن:
وقتی می‌خواهید به سوال چگونه پایتون یاد بگیریم پاسخ دهید، باید به سرچ کردن توجه کنید. از مهارتهای لازم در این مسیر، جستجو کردن در اینترنت یا همان گوگل کردن به صورت اصولی استرای فعالیت در این حوزه، چه زمانی که مبتدی هستید و چه زمانی که به سطح یک برنامه نویس حرفه ای رسید‌ه‌اید، باید سرچ کردن را به عنوان یک فعالیت الزامی در نظر داشته باشید.

سرچ کردن معمولا در جهت یادآوری قسمت‌هایی مانند توابع کتابخانه‌های مورد استفاده در پروژه‌ها و یا حل چالش‌ها و سوالاتی که با آن‌ها مواجه می‌شوید استفاده می‌شود. بدون سرچ کردن اصولی و تنها با اتکا به کتاب‌ها یا دو‌ره‌های آموزشی، راه به جایی نخواهید برد.

۲-یادگیری الگوریتم و فلوچارت:
یکی دیگر از ملزومات این راه، یادگیری الگوریتم نویسی است. الگوریتم یک روش دقیق و کاربردی برای تقسیم بندی یک کار به چندین مرحله‌ی کوچکتر است. از طریق الگوریتم می‌توانید مسائلی که با آن ها مواجه می شوید را به مراحل کوچکتر تقسیم بندی کرده و آن‌ها را صرف نظر از زبان برنامه نویسی مورد نظرتان به سبکی که برای کامپیوتر قابل درک باشد در بیاورید. در واقع الگوریتم نوعی نقشه راه در جهت مشخص کردن نقطه‌ی شروع برای نوشتن برنامه‌ی اصلی وادامه این مسیر تا رسیدن به نقطه پایان است.

۳-نصب پایتون:
باید ابزارهای مورد نیاز پایتون را نصب و راه اندازی کنید. خوشبختانه برای شروع برنامه نویسی پایتون به ابزارهای پیچیده نیاز ندارید. اگر از لینوکس یا مک استفاده می‌کنید پایتون از قبل روی سیستم شما نصب شده است. اما اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، باید از سایت رسمی پایتون اقدام به دانلود و نصب آن کنید.

بعد از اینکه پایتون را نصب کردید. کافی است در محیط Command prompt (همان CMD) ویندوز یا ترمینال در لینوکس و مک عبارت python را نوشته و اینتر کنید. در صورتی که پایتون به درستی روی سیستم شما نصب شده باشد، ورژن نصب شده به شما نشان داده شده و می‌توانید اولین دستورات پایتون را نوشته و آزمایش کنید.

۴-نوشتن برنامه در پایتون:
بعد از اجرای پایتون می‌توانید در ترمینال و یا IDLE رسمی پایتون عبارتی را نوشته و اینتر بزنید:

۵-شیوه یادگیری:
الان باید شیوه یادگیری را متناسب با خودتان انتخاب کنید. هر شخص روش متفاوتی در یادگیری دارد. اگر شما با خواندن موافق هستید می‌توانید کتاب‌ها و منابعی را که در سایت‌های فارسی زبان همانند سایت آموزش موجود است مطالعه نمایید. اگر زبان انگلیسی شما درسطح مناسبی قرار دارد کتاب‌های انگلیسی زبان جامع‌تر و مناسب‌تر هستند.

اما در مورد مطالعه کتاب‌ها و داکیومنت‌های پایتون باید این نکته را درنظر داشته باشید که هیچ وقت لازم نیست یک کتاب را از اول تا آخر بخوانید بلکه فقط بخش‌هایی را بخوانید که به آن نیاز دارید.

اگر با تماشا کردن بیشتر یاد می‌گیرید دوره‌های ویدیویی را امتحان کنید. ک روش دیگر برای یادگیری پایتون وجود دارد که آن هم شرکت در دوره های آنلاین و یا حضوری است. مزیت این دوره‌ها این است که شما هم‌زمان یاد می گیرید و برای رفتن به مرحله های بعدی مجبور می شوید که تمرین‌ها را به صورت عملی کار کنید و این مورد باعث یادگیری بهتر مفاهیم می‌شود.

۶-تمرین کردن:
این مهم‌ترین بخش برنامه نویسی است  که توجه ویژه ای را می‌طلبد. باید پشت سر هم تمرین کنید. پیشنهاد می‌شود هر زبانی را که می‌خواهید یاد بگیرید حتما در ازای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه آموزش دیدن(به صورت ویدیو یا متن)، حداقل ۲ تا ۳ ساعت تمرین کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا