برنامه نویسی، کامپیوتر و ITدسته‌بندی نشدهسیستم های نهفتهنیرابلاگ

انواع بردهای آردوینو

 

انواع بسیار مختلفی برد آردوینو وجود دارد که هر کدام توانمندی خاص خود را دارد و برای کاربرد خاصی طراحی و ساخته شده است. در این قسمت به معرفی چند مدل معروف آردوینو می‌پردازیم.

۱-UNO 

آردوینو UNO معروفترین و پرکاربردترین نوع آردوینو است. چرا؟ پاسخ ساده است؛ آردوینو UNO امکان برقراری اکثر روشهای ارتباطی با ماژول‌های مختلف را فراهم می‌کند، تعداد معقولی از انواع پین‌ها بر روی آن موجود است، سرعت پردازش مناسب و حافظه کافی برای بسیاری از کارهای ساده را دارد، تعداد زیادی برد توسعه‌ای و مطالب بسیار زیاد آموزشی در مورد آن وجود دارد و در عین حال ابعاد نسبتا کوچک و قیمت پائینی دارد. همه این موارد باعث شده است تا UNO اولین انتخاب افرادی باشد که می‌خواهند کار با آردوینو را شروع کنند. تمام بردهای آردوینو با UNO مقایسه می‌شوند و این برد به عنوان مرجع شناخته می‌شود.

برد آردوینو uno

پردازنده مرکزی UNO میکروکنترلر ATmega328 با سرعت پردازش ۱۶MHz دارای ۳۲KB حافظه فلش و ۲KB حافظه SRAM می‌باشد. این برد ١۴ پین دیجیتال که ۶ مورد آن قابلیت PWM دارند، ۶ ورودی آنالوگ و پین‌های مجزا برای ارتباط از طریق پروتکل I2C و UART و هدرهای ICSP را در اختیار می‌گذارد. بردهای آردوینو UNO در دو نوع معمولی و SMD موجود هستند که تنها تفاوت آنها در میکروکنترلر از نوع DIP یا SMD به کار رفته در آنها است. مزیت نوع DIP این بردها -که نوع مرسوم‌تر آن است- این است که به راحتی می‌توان میکروکنترلر این بردها را از آن جدا نمود و تعویض کرد. از آنجا که روند تولید قطعات SMD رو به افزایش است، نسخه SMD آردوینو UNO هم روز به روز بیشتر در دسترس است و این مزیت این نسخه است.

بردهای آردوینو UNO قابلیت تغذیه هم از طریق USB و هم از طریق فیش تغذیه را دارند. برای اتصال به رایانه تنها چیزی که نیاز خواهید داشت، یک کابل USB است که معمولا همراه با آردوینو UNO عرضه می‌شود. بر پایه طراحی خوب آردوینو UNO بردهای زیادی برای کاربردهای مختلف توسعه پیدا کرده‌اند که همان UNO با یک تغییر کوچک هستند. برای مثال در آردوینو Ethernet، درگاه کابل شبکه و کارت SD تعبیه شده است و آردوینو Pro، تقریبا همان UNO است که هیچ پین و درگاه ارتباطی یا تغذیه‌ای بر روی آن وجود ندارد و خودتان باید هدرهای آن را لحیم کنید.

۲-Mega

اگر قدرت پردازشی UNO برای شما کافی است اما نیاز به حافظه و تعداد پین‌های بیشتری برای اتصال ماژول‌های خود به برد دارید، آردوینو Mega انتخاب مناسبی خواهد بود.

برد آردوینو mega

قلب پردازشی آردوینو Mega،  یک تراشه ATmega2560 با فرکانس ۱۶MHz و دارای ۲۵۶KB حافظه فلش و ۸KB حافظه SRAM است. Mega تعداد ۵۴ پین دیجیتال دارد که ١۵ مورد آن قابلیت PWM داشته و نیز ١۶ پین ورودی آنالوگ دارد. از مزایای Mega این است که برای هر نوع ارتباط پین‌های مجزا به تعداد زیاد دارد. از این جمله می‌توان به ١ رابط I2C، ۴ رابط UART و هدر ICSP اشاره کرد. Mega هم مانند UNO قابلیت تغذیه هم از طریق USB و هم از طریق فیش تغذیه را دارد. آردوینو مگا مدل ADK علاوه بر حالت قبل، دارای یک پورت USB اضافی برای اتصال به دستگاه های اندروید می‌باشد.

۳-Due

آردوینو Due پرچمدار خانواده بزرگ آردوینو و قدرتمندترین مدل در بین آنهاست. اگر می‌خواهید پروژه‌ای را انجام دهید که نیاز به قدرت پردازشی بالا، حافظه بیشتر و تعداد پین زیاد دارد، آردوینو Due گزینه مناسبی است. آردوینو Due بر خلاف اغلب بردهای آردوینو که از میکروکنترلرهای AVR استفاده می‌کنند، از یک میکروکنترلر بسیار سریع ARM 32-bit استفاده می‌کند که عملکرد آن را به شدت بهبود بخشیده است که البته این مسئله باعث شده است تا قیمت آن نسبت به بسیاری از بردهای آردوینو بیشتر باشد.

برد آردوینو due

آردوینو Due دارای پردازنده‌ی ARM Cortex-M3 با سرعت ۸۴MHz و دارای ۵۱۲KB حافظه فلش و ۹۶KB حافظه SRAM می‌باشد. بر روی برد Due ۵۴ پین دیجیتال وجود دارد که ١٢ مورد آن توانایی پیاده‌سازی PWM را دارد. ١٢ ورودی آنالوگ، ۴ رابط ارتباطی UART، ٢ رابط I2C، هدر مخصوص ارتباط SPI، ٢ مبدل آنالوگ به دیجیتال و درگاه ارتباطی OTG است. آردوینو Due (و نیز مدل‌های لئوناردو، میکرو و فلورا) دارای رابط native USB می‌باشد، لذا این امکان وجود دارد تا کیبورد، ماوس و … را شبیه سازی کنند. همچنین مدل Due از رابط CAN bus پشتیبانی می‌کند؛ به همین دلیل در کاربردهای مرتبط با وسایل نقلیه محبوبیت دارد. بر خلاف اکثر بردهای آردوینو، Due با ولتاژ ۳.۳v کار می‌کند و اتصال پین‌های آن به ولتاژی بیش از این می‌تواند باعث خرابی Due شود.

۴-MKR Vidor 4000

هرچند که نمی‌توان قدرت آردوینو Due را انکار کرد، اما زمانی که نیاز به پرداش موازی اطلاعات داشته باشید، Vidor بی‌رقیب است. MKR یک خانواده از بردهای آردوینو است که همگی با پردازنده‌های قدرتمند ARM کار می‌کنند و Vidor که عضو این خانواده است، تنها مدل آردوینو بر پایه پردازنده FPGA است. این برد دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است که بسیار مناسب برای کارهای پردازش تصویر و سیگنال است. به دلیل قیمت بالا و کاربرد خاص آردوینو Vidor، تاکنون از این نسخه در ایران چندان استقبال نشده است.

برد MKR Vidor 4000

بر روی برد Vidor یک پردازنده FPGA از نوع Intel Cyclone 10CL016 با سرعت ۴۸MHz به همراه ۲MB حافظه فلش و ۸MB حافظه SDRAM و یک پردازنده ARM از نوع Cortex-M0+ با سرعت ۴۸MHz، ۲۵۶KB حافظه فلش و ۳۲KB حافظه SRAM قرار گرفته است. تنوع بسیار زیادی از ارتباطات مختلف مانند ماژول WiFi، Mini HDMI، Mini PCI Express، قابلیت ارتباط تا ۷ ماژول از طریق UART، رابط SPI و I2C ،٢٢ رابط دیجیتال که همگی قابلیت PWM دارند، ٧ ورودی و ١ خروجی آنالوگ و درگاه اتصال با باطری Li-Po برای این برد در نظر گرفته شده است که همگی این موارد از Vidor یک برد شگفت‌انگیز ساخته ;است.

۵-LilyPad

آردوینو LilyPad برای کاربردهای پوشیدنی و لباس‌های هوشمند طراحی شده است. این آردوینو به منظور دوخته ‌شدن به محصول طراحی شده است و با استفاده از نخ رسانا می‌توان آن را به سایر اجزای قابل دوخت متصل کرد. این بردها به صورت یک دایره بنفش و شبیه به گل ساخته می‌شوند. پین‌ها روی این بردها سوراخ‌هایی بزرگ‌ و پوشیده از مس هستند. این طراحی به این دلیل است که نخ رسانا به سوراخ‌ها دوخته شده و تماس الکتریکی با مس پوشاننده گلبرگ‌ها ایجاد کند. این بردها برای پروژه‌هایی که ترکیب الکترونیک با نساجی و پارچه است مناسب می‌باشد. در واقع Lilypad یک خانواده از بردهای آردوینو است که با تعداد اتصالات و ابعاد مختلف تولید شده‌اند. این مجموعه عموما به صورت مستقیم به رایانه متصل نمی‌شود و برای این کار باید از یک رابط USB-Serial مانند ماژول‌های FTDI استفاده کنید. این مجموعه شامل Lilypad Main Board، Lilypad Simple، Lilypad USB، Lilypad SimpleSnap و Lilypad Tiny می‌شود. شکل دایره‌ای Lilypad و چیدمان پین‌های آن که بر روی محیط دایره قرار گرفته‌اند، آنرا بسیار مناسب برای جایگذاری در لباس‌ها کرده است.

برد آردوینو LilyPad

بر روی Lilypad Main Board میکروکنترلر ATmega168 و یا ATmega328 نصب شده است که دارای ۳۲KB حافظه فلش و ۲KB حافظه SRAM بوده و قادر است برنامه‌ها را با سرعت ۸MHz اجرا کند. این نسخه از Lilypad ٢٠ پین دیجیتال دارد که ۶ تای آن PWM را پشتیبانی می‌کند و همچنین ۶ پین آنالوگ دارد. جالب است که تمام این موارد بر روی یک دایره به قطر ۵ سانتی‌متر گنجانده شده است!

۶- Nano

تقریبا می‌توان گفت آردوینو Nano نمونه کوچک شده آردوینو UNO است. Nano یک گزینه بسیار خوب برای انجام پروژه‌های با محدودیت فضا یا وزن است. در این نسخه علاوه بر کوچک کردن ابعاد برد، پایه‌های پین‌ها و درگاه منبع تغذیه نیز حذف شده است تا یک برد با ابعاد فوق‌العاده کوچک تولید شود. وزن ٧ گرمی و ابعاد ١٨ در ۴۵ میلیمتری این برد نشان می‌دهد که طراحی Nano تا چه حد موفق بوده است

آردوینو Nano از نسخه ٣ به بعد، از همان میکروکنترلر ATmega328 که در آردوینو UNO استفاده شده است، بهره می‌برد؛ بنابراین این برد نیز دارای پردازشگر ۱۶MHz با ۳۲KB حافظه فلش و ۲KB حافظه SRAM است. تعداد پین‌های ارتباطی Nano از UNO هم بیشتر است! این برد ٨ پین ورودی آنالوگ و همچنین ١۴ پین دیجیتال دارد که ۶ تای آن قابلیت PWM دارد. به علاوه Nano از رابط‌های UART، SPI و I2C پشتیبانی می‌کند.

مشاهده ویدیوهای آموزشی برنامه نویسی Arduino

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا