نیرابلاگسیستم های نهفته

با میکروکنترلر STM8 چقدر آشنا هستید؟

میکروکنترلر STM8  یک میکروکنترلر ۸ بیتی از خانواده STM میباشد . STM8  این روزها به علت قیمت مناسب و کارایی نسبتا خوبی که دارد جز میکروهای پر طرفدار بازار می باشد. این میکرو در حال حاضر بصورت SMD در بازار عرضه میشود .

چرا میکروکنترلر STM8 را انتخاب کنیم؟

قیمت: اصلی ترین دلیلی که معمولا در انجام پروژه ها مورد توجه هست هزینه های مصرفی می باشد. میکروهای STM8 از لحاظ قیمتی نسبت به میکروکنترلرهای AVR و ARM هزینه کمتری دارند.

کلاک سیستم: همانطور که میدانیم هرچقدر اندازه کلاک میکروکنترلر بالاتر برود در نتیجه سرعت سیستم هام بالاتر می رود. ماکسیسم کلاکی که میکروکنترلر STM8 میتواند تحمل کند نسبت به میکروکنترلرهای AVR دوبرابر میباشد.

حجم حافظه و رم: اگر در اینترنت سرچ کنید و میکروکنترلرهای  AVR و SM8 برا مقایسه کنید، مشاهده می شود که میکروکنترلر STM8 برتری های زیادی در زمینه حافظه RAM، FLASH، … دارد.

ضمن اینکه در میکروکنترلرهای AVR برای دیباگر کردن باید از JTAG حتما استفاده شود در حالی که درSTM8   با همون پایه ای که میکروکنترلر را پروگرامر میکنیم میتوان دیباگ هم کرد.

تفاوت STM8 و ARMSTM32 در چیست؟

میکروکنترلر STM8  یک میکروی ۸ بیتی هست در حالی که ARMSTM32 یک میکروکنترلر ۳۲ بیتی می باشد.

میکروکنترلر STM8 از معماری ۸ بیتی شرکت ST استفاده می کند ولی ARMSTM32 از معماری شرکت ARM استفاده می کند.

(تمامی میکروهای STM32 سری Fو L و H از معماری شرکت ARM  استفاده می کنند)

کامپایلر چیست؟ در STM8 از چه کامپایلری استفاده می شود؟

کامپایلر کد نوشته شده در یک زبان برنامه نویسی را به زبان های دیگری ترجمه می کند به طوری که در طی این فرایند معنی برنامه تغییر نمی یابد. به عنوان مثال کامپایر JAVA بایت کد می کند و کامپایلر C ، اسمبلی می کند.همچنین کامپایلر کد مقصد را برحسب زمان و فضا بهینه و کارآمد میسازد. یکی از معروفترین کامپایلرهای مورد استفاده GCC میباشد.

میکرو STM8 سه کامپایلر کلی داردCosmic، Raisonance، IAR ، SDCC  می باشد.

 کامپایلر Cosmic : ما از این کامپایلر که رایگان هم هست برای آموزش میکروکنترلر stm8  معمولا استفاده می شود.

کامپایلر SDCC : در واقع SDCC یک کامپایلر متن باز هست که میکروکنترلر های مختلفی از جمله ۸۰۵۱ و PIC و stm8 و… را پشتیبانی می کنه و تا فوریه ۲۰۱۸ اخرین ورژن این کامپایلر نسخه ۳.۷.۰ است.

کامپایلر Raisonance : در واقع RCSTM8 یک کامپایلر برای stm8 هست که آخرین ورژنش ۲.۶۲.۱۷.۲۶۳ می باشد و از ۲۰۱۶ ظاهرا آپدیتی ارائه نشده است.

کامپایلر IAR :IAR نامی است که تقریبا هر کسی با میکروکنترلر سرو کار داشته باشد اسمش رو شنیده ؛ یک شرکت سوئدی معروف است که کامپایلر با کیفیتی را تولید کرده است. البته باید اضافه کرد که این کامپایلر رایگان نیست و پولی است

IDE چیست؟

به محیطی که در آن کامپایلر به همراه ادیتور، دیباگر و… تجمیع شده اند و در اختیار کابر قرار گرفته اند گفته می شود.

 

مشاهده ی وبینار آشنایی با میکروکنترلر STM8 می تواند اطلاعات فنی شما را در زمینه میکروکنترلرها و سیستم های نهفته بالا ببرد.

 


اگر شماهم از علاقمندان یادگیری میکروکنترلر STM8 هستید میتوانید سرفصل و پیش نمایش دوره ویدیویی STM8 را بررسی کنید.

همچنین برای مشاهده ی امکانات سخت افزار برد توسعه STM8 اینجا کلیک کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا